lauantai 9. tammikuuta 2021

Ruotsisuihkutusta eskareille

Pääsin pitämään 45 minuutin pituista ruotsin kielisuihkutusta viidelle eri eskariryhmälle. Vaikka minulla onkin käytynä esi- ja alkuopetuksen sivuaine, piti aluksi pähkäillä pitkäänkin suihkutuksen toteutusta. Lukutaidon puuttuessa tulee nojata pitkälti visuaalisuuteen. Netissä löytyykin paljon eri sivustoja kielisuihkutuksen tueksi. Tässä jotain käyttämiäni lähteitä listattuna:


Kielisuihkutusmateriaaleja Jyvskylästä

OPH:n leikkejä ruotsiksi


Seuraava kokonaisuus oli juurikin tuon 45 minuutin mittainen. Liitän loppuun vielä käyttämäni diaesityksen. Halusin mukaan mahdollisimman paljon draamakasvatuksen elementtejä (eri tunnetilojen ilmentämistä jne.) sekä liikunnallisuutta. Tuokio toimiikin parhaiten tilassa, jossa on hyvin liikkumatilaa. 


1. Ensin lasten kanssa juteltiin, mitä kieliä he osaavat tai mitä kieliä tietävät. Kysyin myös, sattuvatko he tietämään, missä kahdessa maassa ruotsia puhutaan. Vastauksissa kuului niin Venäjää kuin Afrikkaakin ;) 

2. Eläinlaulu ruotsiksi. Laulun sanat ja melodian löydät täältä: https://www.youtube.com/watch?v=eEdhiwqzwfk&feature=youtu.be

Lauloin ja tanssin kappaleen pari kertaa lasten kanssa. Sitten mietittiin, mitä eläimiä laulussa on mukana. Eläinten kuvat laitettiin esille. Sitten laulettiin laulua eri tavoin (laiskasti, nopeasti, pienesti, suuresti jne.). Myös ysiluokkalaiset lähtivät tähän leikkiin hyvin mukaan, kun kerran kokeilin :D 




3. Tervehdykset. Kertailtiin aluksi, mitä tervehdyksiä tietävät eri kielillä. Sitten opetin heille tervehdykset "Hej!" ja hyvästelyn "Hej då!". Musiikin soidessa (tai opettajan laulaessa edellistä eläinlaulua) lapset liikkuvat tilassa. Kun musiikki lakkaa, etsitään itselle uusi pari ja tervehditään tätä ruotsiksi. Seuraavilla kerroilla annoin jonkin tunnetilan, miten tervehtimiset tuli tehdä (yllättynyt, uninen, hidas, rakastunut, oopperalaulaja, surullinen, hiljainen, vihainen, peloissaan jne.). 

4. Numerot. Aluksi kerrattiin taas numerot esimerkiksi englanniksi. Monet oppivatkin nämä eskarin aikana. Sitten käytiin numerot läpi ruotsiksi. Ensin yhdestä kolmeen ja sitten neljästä kuuteen. Lopuksi vielä kaikki 1-6. Tämän jälkeen otettiin esiin virtuaalinen noppa. Jos eskarissa on iso fyysinen "jumppanoppa", voisi se olla myös kiva. Sanomapron nopan löydät täältä: Noppa. Opettaja arpoi numeron ja siten tehtiin esimerkiksi neljä x-hyppyä. Seuraaville numeroille lapset saivat keksiä liikkeet. Yllättävän monessa ryhmässä joku lapsista ehdotti punnerruksia ;)

5. Värit. Minulla oli leikattuna pieniä lappusia eri värisiä kartonkeja. Näytin toisessa kädessä yhtä lappua ja toisessa jotain toista. Jomman kumman näiden lappujen väristä sanoin ääneen ruotsiksi. Lasten tehtävänä oli "mutustella" sanaa ja arvata kumpi väri on kyseessä ja nostaa sen puoleinen jalka ylös. Siis ikään kuin viitata sen puoleisella jalalla. Moni hoksasi yhteyden englannin kielisiin värisanoihin (Blå - Blue). 

6. Kom hem alla mina barn. Tämä leikki oli myös hitti. Aluksi käytiin läpi vuorosanat. Minä kerroin olevani talossa ja juuri saanut ruoan valmiiksi. Lapset ovat ulkona leikkimässä, joten huudan heille  "Kom hem alla mina barn!". Lapset huutavat kysyen "Hur då?". Silloin näytän apukuvan avulla, millä tavalla heidän tulisi tulla kotiin: "som en kyckling!". Muita en apa, en formell ett bil, en mus, en fågel, en pingvin...


7. Viimeisenä varsinaisena aktiviteettina oli ruotsinkielisiin sarjakuva- ja lastenkirjahahmoihin tutustuminen. Diaesityksessä oli näkyvillä erilaisia lapsille tuttuja hahmoja, joiden luoja on alunperin ruotsinkielinen. Käytiin hahmot aluksi läpi suomeksi. Sen jälkeen sanoin jonkin näistä ruotsiksi ja lasten tehtävänä oli arvata, mikä oli kyseessä.

8. Lopuksi annoin lapsille heidän "ensimmäisen ruotsin läksynsä". Olin etsinyt esim. Astrid Lindgrenin sivuilta ilmaisia värityskuvia. Tähän sai myös menemään hiukan tuota varattua aikaa, jos jonkun ryhmän kanssa oltiinkin liian aikaisin valmiita. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti